Sandras

Svansjökläppen/Anderssjöåfallet

Kategori:

1125 respektive 1138 m.ö.h. Hej och hå. Detta är högt för att vara Sverige. Vi kan inte jämföra Alperna nu där jag va på 3500 meter en gång men man såg bra långt på den här höjden oxå :)

Svansjökläppen: Högt uppe på fjället ligger en bamsestor sjö, Svansjön. Tänk när man säger när man är i fjällen på vintrarna och man ska åka upp på "toppen". Fortsätt ett par kilometer rakt ut på kalfjället där man absolut inte ska kasa iväg med plankorna, där gick vi en tur. Massa sten, faktikst rätt lätt att gå bort sig. Lite för myk wildlife för mig.Låter lite konstigt kankse men tillslut ser allt lika dant ut. Tänk öken eller nåt. Man vart ju lite skraj att det skulle dyka upp nån myskoxe och ta en haha. Vi satte oss att fika sen knata vi upp på berget och va såg vi inte där om inte en vaja (=renhona, har jag lärt mig den här veckan) och sin kalv. På toppen blåste det satan. Jag stod silla där ett tag och det kändes lite som en del av gamla Sandra blåste bort från mig....

Anderssjöåfallet: Där va vi igår. Ett jättestort fall, superfint, som va början på en 11 km lång vandring. Trode ärligt talat aldrig att ja skulle komma fram. Tog mer än 5 tim. Å ja gick, å ja gick...geggamojja långt upp på benen, blåst, vindstilla, spångar, stenar, upp och ner, regn, sol, kossor och renar. Allt man kan tänka sig i en härlig sommarkompott. Ja kände mig som Robinson Cruise. På vissa ställen vart de ena jädra stup. Ja sprang lite ner, va nästan enklare. Sjukt trött efter dagens gång men de vare värt.



Här har man gått över hela bergskammen, Svansjökläppen.



Här sitter man ju bra, jag & min faster .



Se upp för stupet! Vilket stuuuup! Exakt sån humor har min familj&släkt..

Kram


Kommentarer


Kommentera inlägget här: